Alla inlägg under juli 2007

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:25

 Nya vapen i WW 2 Flygplan. Gjorde möjligt att för första gången driva ett ”riktigt” krig i luften samt understödja sina trupper på marken från luften
Nya snabbare och bättre kulsprutor.
Hangarfartyg
Raketgevär
Ubåtar
Bättre bomber
Stridsvagnar
Bilar
RADAR
ATOMBOMBEN

Konsekvenserna av de nya vapnen
Borta var det utnötningskrig och skyttegravskrig som gällde under WW 1.
Tyskarna satsade på snabba truppförflytningar och att bomba bort stridmoralen hos befolkningen, framför allt hos den brittiska befolkningen i slaget om Storbritannien.
De nya bättre flygplanen kunde bära större bomber och flyga längre sträckor som gjorde det möjligt att bomba städer långt inne i motståndarlandet.
Hangarfartyg gjorde det möjligt att bomba öar ute i Stilla havet
Olja börjar att bli viktig för att driva krig.

Gas användes inte i krigsföringen. Rädslan för en motattack gjorde att man avstod

Stridsvagnar gjorde att skyttegravskriget försvann
Radarn som uppfunnits 1904:
- Gjorde att GB kunde försvara sitt land i ”slaget om GB”
- att de allierade lättare kunde organisera sitt försvar och anfall.
- Användes på flyplan för att hitta rätt ”mål” samt båtar för att lokalisera ubåtar och fiender.

Ubåtar användes för att sänka handelsskepp och krigsskepp
Tyskarna var väldigt framgångsrika i sitt u- båtskrigi början av kriget men tappade sitt övertag efter 1942

Copyright © 2007 - SO-blogg. JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:24

NilenFAKTA
Nilen (från grekiska:Neilos) är en flod i östra Afrika.
Nilen är omkring 6670 kilometer lång och dess källa ligger 1 134 meter över havet.
Avrinningområdet är 2 900 000 km². Utflödet vid mynningen är 2 830 m³/s.

Nilen är längre än Amazonfloden i Sydamerika är fortfarande omdiskuterat vilket beror på flera omständigheter: Dels varierar flodernas längd med tiden (framför allt på slätterna där floder ofta tenderar att ändra riktning), dels råder inte enighet om från vilken punkt en flods längd ska mätas. Nilen förlorade dessutom flera kilometer meanderslingor av sitt lopp då Nassersjön uppstod när Assuandammen uppfördes.


Källflöden
Nilen har två huvudsakliga källflöden – Vita och Blå Nilen.

Vita Nilen har sin upprinnelse i Victoriasjön på gränsen mellan Uganda, Kenya och Tanzania. Den flyter norrut genom Uganda och vid Sudans huvudstad Khartoum flyter den efter ca 3 700 km ihop med Blå Nilen där de bildar Nilens huvudflöde.
Blå Nilen har sin upprinnelse i Tanasjön på Abessinska höglandet i Etiopien.

Östafrika med Nilens flöde markerat i rött.Victoriasjön i Uganda betraktas i allmänhet som Nilens källa. Sjön har dock flera tillflöden av ansenlig längd från andra stora sjöar i Östafrikanska riftsystemet. Nilens mest avlägsna källflöde är Ruvyironzafloden i Burundi, en av Kageraflodens övre förgreningar. Kagera sträcker sig 690 kilometer innan den når Victoriasjön.

Nilen lämnar Victoriasjön under namnet Victoria-Nilen. Den rinner ytterligare omkring 500 kilometer genom Kyogasjön innan den når Albertsjön som den lämnar som Albert-Nilen. Nilen fortsätter in i Sudan där den kallas Bahr al-Jabal. Där Bahr al-Jabal och Bahr al-Ghazal (som själv är 720 kilometer lång) möts blir Nilen Bahr al-Abyad eller Vita Nilen motiverat av de stora mängderna lera i floden. Därifrån flyter floden vidare till Kartum.

I Kartum möter Vita Nilen Blå Nilen vars flöde från Tanasjön i Etiopiska höglandet sträcker sig 1 400 kilometer. Efter Khartoum kallas floden bara Nilen. Det enda betydande tillflödet efter Khartoum är den 800 kilometer långa Atbarafloden, vars källa finns i Etiopien norr om Tanasjön. Den flyter samman med Nilen 300 kilometer norr om Kartum.

I norra Sudan når Nilen den konstgjorda Nassersjön, som uppkommit genom Assuandammen (Höga dammen) i Egypten 270 kilometer från den sudanesiska gränsen. Innan dess, vid staden Asyut och Asyutdammen, sträcker sig Bahr Yusuf-kanalen bort till Fayyum. Därefter flyter Nilen mot norr för att genom Nildeltat utmynna i Medelhavet. Nilen har genom sitt sediment en stor betydelse för fiskeindustrin i östra Medelhavet.

Från sitt mest avlägsna tillflöde Ruvyionza till sitt utflöde i Medelhavet sträcker sig Nilen 6 695 kilometer. Mätt från Victoriasjön blir Nilens längd 5 584 kilometer. Nilens avrinningsområde är 2.8-3.4 miljoner km².


Historia
För det forntida Egypten var Nilen, som då kallades iteru, en förutsättning för att den egyptiska civilisationen skulle kunna uppstå. Nästan alla Egyptens invånare och alla dess städer fanns i Nildalen och Nilen utgjorde civilisationens livsnerv.
Floden personifierades i guden Hapy som representerade bördighet och pånyttfödelse. Floden svämmade över varje vår och försåg fälten i Nildalen med näring. På flera ställen utmed floden finns de så kallade katarakterna, sträckor där strömmen är mer intensiv, floden blir mer grund och rymmer många öar och klippor. Katarakterna utgjorde hinder för sjöfarten på Nilen. Den första katarakten, den närmast Medelhavet, ligger vid Assuan norr om Assuandammen. Norr om första katarakten är Nilen segelbar och utgör ett livligt turiststråk med stora kryssningsfartyg och traditionella segelbåtar felucca.

Grekerna och romarna försökte under antiken att kartlägga Nilens källa men lyckades inte ta sig igenom träsken i Sudd. De framställde därför floden som en manlig flodgud med ansiktet dolt bakom draperier. Nilens källa förblev okänd ända till 1800-talet, då John Hanning Speke blev den förste som kunde fastställa att dess källa var Victoriasjön.

Grekerna kallade även floden för Aigyptos, vilket senare gav landet Egypten dess namn.

läs även...

den forntida Egypten...

Källa: RR
Copyright © 2006 - vrs-blogg

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:23

Nazisternas väg till makten  - Nazisterna försökte första gången att gripa makten i Tyskland genom en väpnad kupp.
- Den kallades "ölkällarkuppen" och ägde rum i november 1923 i München.
- De var inspirerade av fascistpartiets framgångar i Italien och ville helt enkelt göra som de hade gjort.
- Kuppen misslyckades och Hitler grips och döms till fem års fängelse.
- I fängelset skriver han sitt verk ”Mein Kamp”.
- Han släpps dock efter 11 månader.
- Resterande 20 – talet för nazisterna en någorlunda tyst närvaro i Tyskland.

- 1929 kraschar börsen i New York och den stora depressionen var ett faktum.
Inflationen låg på flera % per dag. Miljoner gick arbetslösa.
- Hitler utnyttjar depressionen och skyller allt på judarna som enligt han ägde alla storföretag.
- Folket lyssnade på vad han sade och vid valet till riksdagen 1932 blev nazisterna Tysklands största parti.
- Tillsammans med de konservativa bildade de regering och Hitler blev rikskansler.
- Efter att riksdagshuset brunnit 27 februari 1933 driver nazisterna igenom en nöd lag som ger dem rättigheter att misshandla och gripa alla politiska motståndare.
- 1933 i mars driver nazisterna, efter hot och våld mot politiska motståndare, igenom ”fullmaktslagen” vilket innebar att Hitler blev ”führer” och Tyskland en diktatur.

- Nationellt valspråk: "Ein Volk, ein Reich, ein Führer."
(Svenska: "Ett folk, ett rike, en ledare.")

Copyright © 2007 - SO-blogg. JK


Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:23

  Nationalism
Känsla för vårt land – nationalkänsla eller nationalism.

Grundtanken var:
Ett folk en Nation
De saker som förenar människor är:
-Språk
-Religion
-Seder och bruk, midsommar sill och nubbe.
Känslan för sin hembyggd var och är fortfarande stark. Man var inte SVENSK utan t.ex stockholmare, smålänning.
Nationalismen är inte en ”politisk idé” utan mer ett tankesätt att värna det som är svenskt, norskt, tyskt, franskt och engelskt.
Nationalismen började växa sig stark i Europa på 1800 – talet . Farmför allt bland unga välutbildade människor.

Nationalismen är enligt sina tillskyndare i grunden ett uttryck för kärlek till den egna nationen och folket.

Detta genom att:
- värna de folkliga traditionerna
- språket
- religionen
- andra nationella intressen
Nationalismen sprider sig i Europa under och efter Napoleon krigen

Resultatet av nationalismens spridning
Tyskland enas under Bismarcks överseende. Preussen den ledande tyska staten
Tyskland blir Europas starkaste stat, både militärt och ekonomiskt.
”Balansen” mellan europas länder från Wienkongressen 1815 rubbas.
Italien enas
Spanien slänger ut Frankrike
Krav från de slaviska länderna i öst ( serbien, Rumänien, Bulgarien baltstaterna sant Finland) att bli fria från det Ottomanska riket samt kejsardömet Österrike – Ungern

Läxa sidorna 210 - 215
Fakta frågor och analys
JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:22

 Nationalism och imperialism* 

VG besvara på frågorna så utförligt som möjligt. 

Nationalismen 4st :

1. vad betyder ordet nationalism?

2. varför tror du att nationalkänslan växte i flera av de  länder Napoleons arméer erövrade?

3. ge exempel på länder/områden som krävde självständighet.

4. varför gjorde medelklassen uppror i Frankrike år 1830? 


Imperialism 3st:

1. vad betyder ordet imperialism?

2. vilka europeiska länder anskaffade sig kolonier i a) Mellan-Sydamerika b) västra Asien c) Nordafrika

3. vilket var det svåraste/blodigaste kolonialkrig? Obs! dessa frågor kan också användas i den muntlga delen.    


Copyright © 2007 - SO-blogg. RR 

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:21

Målbeskrivning Ideologier  Såhär utrycks ett mål i kursplanen:
Sä här konkretiseras målet:
Sä här kan eleven få visa vad hon/han kan:
Så här avgörs vilket betyg eleven får:
o Eleven skall omfatta och praktisera demokratins värdegrund o Eleven skall redogöra för en …. o Med hjälp av en analysmodell med rubrikerna
grundvärderingar, människosyn, viktigaste enhet i samhället,
metoder för samhällsförändring, politisk styrelseform samt utopi
skall eleven studera ett antal ideologier som påverkat 1900-talet.
o För att bli godkänd skall eleven:
o känna till hur, när och var de totalitära ideologierna uppstod
o känna till olika ideologiers grundläggande värderingar och syn
på människa och samhälle
+ kunna identifiera olika ideologier genom dess grundläggande
värderingar och citat

o Eleven förstår hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sättet att se på individ och samhälle samt hur samhällets normer påverkar och påverkas av individen. o
o Eleven skall använda analysmodellen för att identifiera och analysera politiska citat från olika ideologier.
o För att bli väl godkänd skall eleven:
o kunna indentifiera och redogöra för de olika ideologiernas ställningstaganden utifrån analysmodellens sex rubriker
o Kunna redogöra för och ange samband mellan ideologiernas framväxt och de historiska samhällens utveckling och
individernas rättigheter och skyldigheter
o
o Eleven utvecklar sin förmåga att kritiskt granska
samhällsförhållanden och kunna se konsekvenser av
olika handlingsalternativ. o
o Eleven deltager aktiv i diskussioner, genomgångar och övningar.

o För att kunna bli mycket väl godkänd skall eleven:
o Kunna urskilja och reflektera över samband mellan
samhällsförändringar och olika ideologiska värderingar
o Kunna göra jämförande analyser och reflektera över likheter och olikheter utefter analysmodellens rubriker
o Kunna reflektera över och dra generella slutsatser över samband och göra detta ur flera perspektiv
o Eleven utvecklar sin förmåga att kritiskt granska
samhällsförhållanden och kunna se konsekvenser av
olika handlingsalternativ. o
o Eleven deltager aktiv i diskussioner, genomgångar och övningar.
o För att kunna bli mycket väl godkänd skall eleven:
o Kunna urskilja och reflektera över samband mellan
samhällsförändringar och olika ideologiska värderingar
o Kunna göra jämförande analyser och reflektera över likheter och olikheter utefter analysmodellens rubriker
o Kunna reflektera över och dra generella slutsatser över
samband och göra detta ur flera perspektiv
Eleven skrivet ett prov som i huvudsak baseras på politiska citat från olika ideologier.

SO Blogg JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:20

 Målbeskrivning för momentet JKFör Godkänd
- Känna till de viktigaste länderna och vilken sida de deltog
- Känna till krigets början, förlopp och slut i stora drag
- Känna till hur krigsslutet påverkade de inblandade länderna samt övriga Europa

För Välgodkänd
- Kunna redogöra för den historiska utvecklingen som leder fram till kriget
- Kunna rdogöra och jämföra vad de olika länderna hade för orsaker till kriget
- Kuna redogöra mer detaljerat för krigets början, förlopp och slut.
- Kunna redogöra för orsaker till att kriget blev så våldsamt och blodigt
- Kunna redogöra för och jämföra orsaker till hur krigsslutet blev för de olika länderna

För MVG
- Kunna svara på VG-kriterierna på en högre kvalitetsnivå och en större förmåga att se samband.
- Kunna analysera och resonera om det första världskrigets påverkan på Europa och världen ur både ett kortare och ettlängre perspektiv samt relatera detta till både krigets orsaker samt förlopp och slut.

Faktaunderlag
Genomgångar och frågor
Historiebokens sidorna 210 – 215 samt 268 – 287.


Copyright © 2007 - SO-blogg J.K.

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:20

 Målbeskriv Ekonomi Godkänd ·                     Veta vad Brutto-, nettolön samt disponibel inkomst är·                     Skillnaden mellan direkta och indirekta skatter·                     Vilka olika typer av direkta skatter som finns·                     Vilka olika typer av sparande som finns·                     Samhällets produktionsresurser·                     Produktionsfaktorer·                     Vad BNP är för mått·                     Känna till och kunna specifika ord.  Väl Godkänd ·                     Kriterier för G samt·                     Olika typer av produktion·                     Inflation och deflation·                     Redogöra för det ekonomiska kretsloppet  Mycket väl Godkänd ·                     Kriterier för G och VG men kunnna redogöra mer på djupet om varje punkt·                     Resonera hur samhällets ekonomi styr utufrån politiska beslut och vad det får för konsekvenser för individen och samhället i stort.Copyright © 2007 - SO-blogg. JK  

Presentation

Omröstning

Har du hemma lågenergilampor?
 ja
 nej
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards