Direktlänk till inlägg 8 juli 2007
Målbeskrivning Ideologier Såhär utrycks ett mål i kursplanen:
Sä här konkretiseras målet:
Sä här kan eleven få visa vad hon/han kan:
Så här avgörs vilket betyg eleven får:
o Eleven skall omfatta och praktisera demokratins värdegrund o Eleven skall redogöra för en …. o Med hjälp av en analysmodell med rubrikerna
grundvärderingar, människosyn, viktigaste enhet i samhället,
metoder för samhällsförändring, politisk styrelseform samt utopi
skall eleven studera ett antal ideologier som påverkat 1900-talet.
o För att bli godkänd skall eleven:
o känna till hur, när och var de totalitära ideologierna uppstod
o känna till olika ideologiers grundläggande värderingar och syn
på människa och samhälle
+ kunna identifiera olika ideologier genom dess grundläggande
värderingar och citat
o Eleven förstår hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sättet att se på individ och samhälle samt hur samhällets normer påverkar och påverkas av individen. o
o Eleven skall använda analysmodellen för att identifiera och analysera politiska citat från olika ideologier.
o För att bli väl godkänd skall eleven:
o kunna indentifiera och redogöra för de olika ideologiernas ställningstaganden utifrån analysmodellens sex rubriker
o Kunna redogöra för och ange samband mellan ideologiernas framväxt och de historiska samhällens utveckling och
individernas rättigheter och skyldigheter
o
o Eleven utvecklar sin förmåga att kritiskt granska
samhällsförhållanden och kunna se konsekvenser av
olika handlingsalternativ. o
o Eleven deltager aktiv i diskussioner, genomgångar och övningar.
o För att kunna bli mycket väl godkänd skall eleven:
o Kunna urskilja och reflektera över samband mellan
samhällsförändringar och olika ideologiska värderingar
o Kunna göra jämförande analyser och reflektera över likheter och olikheter utefter analysmodellens rubriker
o Kunna reflektera över och dra generella slutsatser över samband och göra detta ur flera perspektiv
o Eleven utvecklar sin förmåga att kritiskt granska
samhällsförhållanden och kunna se konsekvenser av
olika handlingsalternativ. o
o Eleven deltager aktiv i diskussioner, genomgångar och övningar.
o För att kunna bli mycket väl godkänd skall eleven:
o Kunna urskilja och reflektera över samband mellan
samhällsförändringar och olika ideologiska värderingar
o Kunna göra jämförande analyser och reflektera över likheter och olikheter utefter analysmodellens rubriker
o Kunna reflektera över och dra generella slutsatser över
samband och göra detta ur flera perspektiv
Eleven skrivet ett prov som i huvudsak baseras på politiska citat från olika ideologier.
SO Blogg JK
Här hittar du allt som vi har prublicerat inom SO- BLOGGEN sedan 1 juni 2006! för Lärare fungerar så att ni kan direkt använda länkarna till din aktuella SO - Bloggen eller om du önskar kan du naturligtvist använda materialet till samtliga e - lek...
s. hur många ledamöter finns det i Riksdagen? å. vilka uppgifter har politikerna som sitter i ett utskott? s. vad är en proposition? t. vad är en motion? y. vad betyder votering? r varför har Riksdagen 349 ledamöter? s. vilka är Riksdagens tre...
Sveriges riksdag och demokratin Demokrati betyder att folket bestämmer. Det innebär att folket väljer vilka personer som ska styra vårt land. För att det ska fungera måste det finnas olika partier att rösta på. Partierna har bildats när människor ...
År 7 HT År 7 VT Karta (ge) Antikens Grekland (hi/re) Jordens yta (ge) Romarriket (hi) Förhistoria/Flodkulturerna (hi/re) Kristendomen (re) Judendo...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 | |||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|