Alla inlägg den 8 juli 2007

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:23

Nazisternas väg till makten  - Nazisterna försökte första gången att gripa makten i Tyskland genom en väpnad kupp.
- Den kallades "ölkällarkuppen" och ägde rum i november 1923 i München.
- De var inspirerade av fascistpartiets framgångar i Italien och ville helt enkelt göra som de hade gjort.
- Kuppen misslyckades och Hitler grips och döms till fem års fängelse.
- I fängelset skriver han sitt verk ”Mein Kamp”.
- Han släpps dock efter 11 månader.
- Resterande 20 – talet för nazisterna en någorlunda tyst närvaro i Tyskland.

- 1929 kraschar börsen i New York och den stora depressionen var ett faktum.
Inflationen låg på flera % per dag. Miljoner gick arbetslösa.
- Hitler utnyttjar depressionen och skyller allt på judarna som enligt han ägde alla storföretag.
- Folket lyssnade på vad han sade och vid valet till riksdagen 1932 blev nazisterna Tysklands största parti.
- Tillsammans med de konservativa bildade de regering och Hitler blev rikskansler.
- Efter att riksdagshuset brunnit 27 februari 1933 driver nazisterna igenom en nöd lag som ger dem rättigheter att misshandla och gripa alla politiska motståndare.
- 1933 i mars driver nazisterna, efter hot och våld mot politiska motståndare, igenom ”fullmaktslagen” vilket innebar att Hitler blev ”führer” och Tyskland en diktatur.

- Nationellt valspråk: "Ein Volk, ein Reich, ein Führer."
(Svenska: "Ett folk, ett rike, en ledare.")

Copyright © 2007 - SO-blogg. JK


Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:23

  Nationalism
Känsla för vårt land – nationalkänsla eller nationalism.

Grundtanken var:
Ett folk en Nation
De saker som förenar människor är:
-Språk
-Religion
-Seder och bruk, midsommar sill och nubbe.
Känslan för sin hembyggd var och är fortfarande stark. Man var inte SVENSK utan t.ex stockholmare, smålänning.
Nationalismen är inte en ”politisk idé” utan mer ett tankesätt att värna det som är svenskt, norskt, tyskt, franskt och engelskt.
Nationalismen började växa sig stark i Europa på 1800 – talet . Farmför allt bland unga välutbildade människor.

Nationalismen är enligt sina tillskyndare i grunden ett uttryck för kärlek till den egna nationen och folket.

Detta genom att:
- värna de folkliga traditionerna
- språket
- religionen
- andra nationella intressen
Nationalismen sprider sig i Europa under och efter Napoleon krigen

Resultatet av nationalismens spridning
Tyskland enas under Bismarcks överseende. Preussen den ledande tyska staten
Tyskland blir Europas starkaste stat, både militärt och ekonomiskt.
”Balansen” mellan europas länder från Wienkongressen 1815 rubbas.
Italien enas
Spanien slänger ut Frankrike
Krav från de slaviska länderna i öst ( serbien, Rumänien, Bulgarien baltstaterna sant Finland) att bli fria från det Ottomanska riket samt kejsardömet Österrike – Ungern

Läxa sidorna 210 - 215
Fakta frågor och analys
JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:22

 Nationalism och imperialism* 

VG besvara på frågorna så utförligt som möjligt. 

Nationalismen 4st :

1. vad betyder ordet nationalism?

2. varför tror du att nationalkänslan växte i flera av de  länder Napoleons arméer erövrade?

3. ge exempel på länder/områden som krävde självständighet.

4. varför gjorde medelklassen uppror i Frankrike år 1830? 


Imperialism 3st:

1. vad betyder ordet imperialism?

2. vilka europeiska länder anskaffade sig kolonier i a) Mellan-Sydamerika b) västra Asien c) Nordafrika

3. vilket var det svåraste/blodigaste kolonialkrig? Obs! dessa frågor kan också användas i den muntlga delen.    


Copyright © 2007 - SO-blogg. RR 

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:21

Målbeskrivning Ideologier  Såhär utrycks ett mål i kursplanen:
Sä här konkretiseras målet:
Sä här kan eleven få visa vad hon/han kan:
Så här avgörs vilket betyg eleven får:
o Eleven skall omfatta och praktisera demokratins värdegrund o Eleven skall redogöra för en …. o Med hjälp av en analysmodell med rubrikerna
grundvärderingar, människosyn, viktigaste enhet i samhället,
metoder för samhällsförändring, politisk styrelseform samt utopi
skall eleven studera ett antal ideologier som påverkat 1900-talet.
o För att bli godkänd skall eleven:
o känna till hur, när och var de totalitära ideologierna uppstod
o känna till olika ideologiers grundläggande värderingar och syn
på människa och samhälle
+ kunna identifiera olika ideologier genom dess grundläggande
värderingar och citat

o Eleven förstår hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sättet att se på individ och samhälle samt hur samhällets normer påverkar och påverkas av individen. o
o Eleven skall använda analysmodellen för att identifiera och analysera politiska citat från olika ideologier.
o För att bli väl godkänd skall eleven:
o kunna indentifiera och redogöra för de olika ideologiernas ställningstaganden utifrån analysmodellens sex rubriker
o Kunna redogöra för och ange samband mellan ideologiernas framväxt och de historiska samhällens utveckling och
individernas rättigheter och skyldigheter
o
o Eleven utvecklar sin förmåga att kritiskt granska
samhällsförhållanden och kunna se konsekvenser av
olika handlingsalternativ. o
o Eleven deltager aktiv i diskussioner, genomgångar och övningar.

o För att kunna bli mycket väl godkänd skall eleven:
o Kunna urskilja och reflektera över samband mellan
samhällsförändringar och olika ideologiska värderingar
o Kunna göra jämförande analyser och reflektera över likheter och olikheter utefter analysmodellens rubriker
o Kunna reflektera över och dra generella slutsatser över samband och göra detta ur flera perspektiv
o Eleven utvecklar sin förmåga att kritiskt granska
samhällsförhållanden och kunna se konsekvenser av
olika handlingsalternativ. o
o Eleven deltager aktiv i diskussioner, genomgångar och övningar.
o För att kunna bli mycket väl godkänd skall eleven:
o Kunna urskilja och reflektera över samband mellan
samhällsförändringar och olika ideologiska värderingar
o Kunna göra jämförande analyser och reflektera över likheter och olikheter utefter analysmodellens rubriker
o Kunna reflektera över och dra generella slutsatser över
samband och göra detta ur flera perspektiv
Eleven skrivet ett prov som i huvudsak baseras på politiska citat från olika ideologier.

SO Blogg JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:20

 Målbeskrivning för momentet JKFör Godkänd
- Känna till de viktigaste länderna och vilken sida de deltog
- Känna till krigets början, förlopp och slut i stora drag
- Känna till hur krigsslutet påverkade de inblandade länderna samt övriga Europa

För Välgodkänd
- Kunna redogöra för den historiska utvecklingen som leder fram till kriget
- Kunna rdogöra och jämföra vad de olika länderna hade för orsaker till kriget
- Kuna redogöra mer detaljerat för krigets början, förlopp och slut.
- Kunna redogöra för orsaker till att kriget blev så våldsamt och blodigt
- Kunna redogöra för och jämföra orsaker till hur krigsslutet blev för de olika länderna

För MVG
- Kunna svara på VG-kriterierna på en högre kvalitetsnivå och en större förmåga att se samband.
- Kunna analysera och resonera om det första världskrigets påverkan på Europa och världen ur både ett kortare och ettlängre perspektiv samt relatera detta till både krigets orsaker samt förlopp och slut.

Faktaunderlag
Genomgångar och frågor
Historiebokens sidorna 210 – 215 samt 268 – 287.


Copyright © 2007 - SO-blogg J.K.

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:20

 Målbeskriv Ekonomi Godkänd ·                     Veta vad Brutto-, nettolön samt disponibel inkomst är·                     Skillnaden mellan direkta och indirekta skatter·                     Vilka olika typer av direkta skatter som finns·                     Vilka olika typer av sparande som finns·                     Samhällets produktionsresurser·                     Produktionsfaktorer·                     Vad BNP är för mått·                     Känna till och kunna specifika ord.  Väl Godkänd ·                     Kriterier för G samt·                     Olika typer av produktion·                     Inflation och deflation·                     Redogöra för det ekonomiska kretsloppet  Mycket väl Godkänd ·                     Kriterier för G och VG men kunnna redogöra mer på djupet om varje punkt·                     Resonera hur samhällets ekonomi styr utufrån politiska beslut och vad det får för konsekvenser för individen och samhället i stort.Copyright © 2007 - SO-blogg. JK  

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:19

 Mål och kriterier Europa del I Ämne: Europa I*
Mål

Du kan berätta hur människor lever och arbetar i olika miljöer i Europa och visa att du förstår vad som kan påverka deras förhållanden. Du kan reflektera över möjligheter till förändringar.


Mål
Du berättar om och beskriver kortfattat de tema/land som du har tagit med i din grupparbete.

Uppnår Mål
Du berättar utförligt om din resa genom Europa och de ställen du valt/besökt. Du jämför länderna och visar på likheter och skillnader mellan länderna. Det landet du har valt och Sverige.

Strävans Mål
Du berättar utförligt om din resa genom Europa och de ställen som du besökt/valt. Du jämför länderna och visar på likheter och skillnader mellan länderna. Du visar också att du kan se ett samband mellan ländernas geografiska förutsättningar och deras ekonomi och levnadsvanor.

***

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 11:18

Moses (hebr. Moshe) Om Mose berättas det att han föddes under Israels tid som slavfolk i Egypten under en tid då farao beordrat att alla nyfödda hebreiska barn skulle dödas, för att folket inte skulle föröka sig mer.
För att undvika detta lade Moses mor sitt barn i en korg och satte den i vassen vid Nilens strandkant och lät storasyster sitta kvar för att se vad som hände.

Det ville sig så väl att en av faraos alla döttrar passerade och upptäckte pojken. Då storasyster förstod att hon tyckte synd om honom tog hon tillfället i akt och erbjöd faraos dotter att skaffa en amma.
På så sätt kom Mose mor att avlönas för att amma sin egen son.

Mose adopterades sedan av faraos dotter och växte upp vid det egyptiska hovet, men var hela tiden medveten om sin hebreiska bakgrund.
Då han vid ett tillfälle fick se en egyptier slå ihjäl en av sina landsmän, dödade han egyptiern i vredesmod och blev sedan tvungen att fly till midjaniternas land.
Där livnärde han sig som herde och blev bekant med prästen Jetro vars dotter, Sippora han gifte sig med.

En dag i när han vallade får vid berget Horeb uppenbarade sig Gud för honom en brinnande buske.
Gud avslöjar sitt namn, Jehova och kallar Mose att befria sitt folk från slaveriet i Egypten. Till sin hjälp får han sin bror Aron med vilken han beger sig till farao och begär att folket ska släppas fritt.
Den farao som nämns kan vara inspirerad av faraon Merenptah, som var farao 1224 - 1214 f.kr i Egypten. Farao vägrar naturligtvis trots de underverk Aron och Mose utför och för varje gång han vägrar släppa folket drabbas landet av en plåga från Gud.

Vid den tionde plågan dör alla förstfödda bland egyptierna, medan hebréerna skonas.
Efter detta låter farao dem till slut gå, något som judarna fortfarande firar i sitt påskfirande. Men farao ångrar sig snart och sätter efter folket med sin armé och hinner upp dem när de slagit läger vid Sävhavet.
Folket befinner sig nu i en svår knipa med Egyptens armé bakom sig och havet framför sig, men Gud räddar dem genom att låta en storm dra fram som för undan vattnet så folket kan gå på havsbotten över till stranden på andra sidan.

Lagom när de hunnit över bedarrar stormen och den egyptiska armén dränks när vattnet strömmar tillbaka.

Nu påbörjas en fyrtio år lång vandring genom öknen till det utlovade landet, Kanaans land.
Vandringen borde inte tagit mer än några månader, men folket sätter sig gång på gång upp mot Gud, så han beslutar sig för att låta dem vara kvar i öknen tills en generation dött ut och istället ge landet till deras barn. Inte heller Mose får komma in i det utlovade landet, istället blir det Josua som för folket den sista biten.

Under den långa ökenvandringen leder Gud dem genom att gå före som en molnpelare om dagen och en eldpelare om natten. Under vägen förser Herren dem med mat i form av manna som faller som dagg om nätterna.
På berget Sinai sluter Herren ett förbund med folket och ger dem sin lag i form av tio budord.
Stentavlorna med budorden läggs i förbundsarken, som folket bär med sig under vandringen och som när de slår läger placerades i deras bärbara tälttempel, tabernaklet.

Berättelsen om Mose och Israels folks uttåg ur Egypten står att läsa i Moseböckerna (2, 5).
Bibelvetenskapen betraktar de flesta berättelserna som sägner och legender vars historicitet är mycket tveksam. Likväl har man försökt vaska fram historiska data ur berättelserna, men någon större enighet har inte nåtts. En teori är i alla fall att Israels Gud, Jehova, övertagits från midjaniterna genom förmedling av Jetro och Mose. Mose levnad brukar förläggas till 1200-talet fKr.

läs även...
Det forntida Egypten*
Nilen
källa: NE

mvh: RR*
Copyright © 2006 - SO-blogg

Presentation

Omröstning

Har du hemma lågenergilampor?
 ja
 nej
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards