Alla inlägg den 8 juli 2007

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 10:38

Design projekt
några funderar dräkt
många arbetar med olika aspekt
och ger sig direkt
och anordnar det hela korrekt

andra låter som en köksfläkt
och hittar på olika defekt,
med respekt…
men arbetet blir fräckt

”de’ e’roligt me’projekt”
när idén blir kläckt
designen blir upptäckt
och materialet räckt!

en annan aspekt
gäller folkdräkt
eller festdräkt
eller vist e’re’käckt!

men läraren måste se till att det hela blir korrekt
och hon säger direkt
att designen är korrekt

man gör också prospekt
så att man visar objekt
för hela design projekt
så att man avrundar perfekt!

Copyright © 2006 - so-blogg.se

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 10:34

DemokratinEtymologi/Historia
Demokrati (grekiskans demos, "folket", och kratein,"folkvälde"), majoritetsstyre, är ett styrelseskick med allmänna val, där landet styrs enligt folkets uttryckta/egen vilja. Motsatsen blir autokrati.

Demokrati som politisk styrelseform har genom historien "tolkats" på olika sätt. I det klassiska Grekland som i moderna styrelseformer har alltid några personer uteslutits som "okvalificerade". De personer som var kvalificerade att betecknas som folket (med politiskt inflytande) var de som var medborgare, inom den klassiska definitionen; inte medborgare av en nationalstat utan av en stadsstat, till exempel: Athen, Sparta eller Rom.

läs även...

abc-om valet*
Valtermer/Ordbok
KALENDARIUM*
mitt parti
vecka 37 fredagen den 15 VRS röstar också! För mer info kontakta din lärare
Val Resultat*

Copyright © vrs/so 2006

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 10:33

Cumbre vieja
Cumbre Vieja är ett vulkaniskt område på ön La Palma i ögruppen Kanarieöarna.
Vulkanen är 2 400 meter hög och är en aktiv vulkan som har oregelbundna utbrott. Vissa forskare varnar för att det vid nästa utbrott kan utlösa en katastrof, då man befarar att ett stort klippblock (mellan 150 till 500 km³ stort) kommer att rasa ner i havet och orsaka en jättevåg.
En gigantisk tsunami som enligt beräkningarna skulle kunna ödelägga stora delar av Nordamerikas östkust.

Framtida hot
Orsaken till forskarnas oro beror på själva berget, som är uppbyggd av en hård och en mjukare bergart. Forskare har undersökt bergets inre och funnit vattensamlingar. De ständiga regnen över ön, gör att regnvattnet rinner ner i berget och samlas i den mjuka bergtypen och bildar så kallade vattenväggar.
När nästa utbrott sker så hettas vattnet upp i vattenväggarna och till slut klarar inte berget av att hålla kvar ena sidan av berget, varvid bergsidan mot havet kollapsar och skulle då pressa upp en stor våg.
Men ingen är helt säker på vad som kommer att hända. Andra grupper av forskare hävdar att det inte är troligt att ett helt stycke skulla kollapsa, snarare skulle flera småstycken under en tid slå ner i vattnet och inte orsaka några större problem.

Worst case scenario
Om det värsta skulle inträffa kommer USA:s östkust att drabbas. Från Washington D.C till Miami i söder. Kanske till och med New York i värsta fall. Karibien och Norra Sydamerika kommer att drabbas. Speciellt de Små Antillerna (Jungfruöarna, Barbados och Grenadinerna) kommer att översköljas helt. Vågen skulle färdas över Atlanten i upp till 700 km/h.
Den första vågen anländer till kusterna inom 1 - 2 timmar över Atlanten, när de närmar sig grundare vatten pressas vågen sig uppåt och kan nå en höjd på upp till 25-30 meter. Och de andra, mindre, eftervågorna kommer ca 7 - 10 timmar efteråt. Det är inte bara USA och Sydamerika som kommer att drabbas. Även norra Nordamerika och kanske till och med Grönland, men förödelsen blir inte lika stor där.
Detta innebär katastrofvarning för stora delar av USA. Men med dagens teknologi så kommer troligtvis alla människor i den närhet att evakueras i god tid. Samt kommer man också kunna förutse när och hur Cumbre Vieja kommer att få sitt utbrott.

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 10:32

Citat om olika ideologierKonservatism
Samhällets utveckling är organisk. Samhället liknas vid ett frö, det växer fram naturligt och inte genom omstörtningar”
Edmund Burke

Förändring och ombytlighet är tusen gånger värre än det som ligger i envishet och den blindaste fördom” Edmund Burke

En generation människor får inte bryta kedjan genom drastiska förändringar”
Edmund Burke

”Var och en på sin plats i samhällets trappa”…uppstod som proteströrelse mot franska revolutionen på 1700-talet.”
” Statens auktoritet sätts framför individens krav” Encarta

Liberalism
Individen i centrum

Socialism
"Religion är ett opium för folket"
”Varje härskande klass uppfinner en mytologi som legitimerar dess makt”
Marx

”Vi måste ha tilltro till massorna och vi måste ha tilltro till partiet. Detta är två huvudprinciper. Om vi betvivlar dessa principer, kommer vi inte att åstadkomma något” Mao
”Politik och taktik är partiets liv, ledande kamrater i alla instanser måste ägna dem odelad uppmärksamhet och får inga villkor försumma dem” Mao

”Mer privategendom att använda och glädjas åt. Ingen privategendom för förtryck och exploatering, det är … Leo Hubermann

”Politiker är desamma överallt. De lovar att bygga en bro även där det inte finns någon flod” Chrustjev


JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 10:32

 Början av första världskriget åre 1914  Början av kriget 1914 - 1915
-Ententen (GB, FRA, Ryss)
– trippelalliansen (Tys, Ö-U, Ita 1914)
-Två frontskrig
-Skyttegravskrig på västfronten
-Östfronten hade ryssland stora framgångar i början, men efter att revolutionen startar sluter man en separat fred med Tys i mars 1918

-Skyttegravskrig i väst.
-Italien byter sida
-Bulgarien och Ottomanskariket går med på Tys och Ö-U sida
-Stora Tys framgångar i väst, Armén står i utkanterna av Paris
-Miljontals döda.
-Vid slaget vid floden Somme stupar 1,1 miljon.
-Kriget sprider sig till Afrika och Asien och blir då ett världskrig
-Kina och Japan går in i kriget på ententens sida mot Alliansen

Sidorna 274 - 275
Texthäfte "På västfronten inget nytt"
Läs och skriv en recension om häftet på max en A4 sida dataskrivet. 1,5 radavstånd storlek 12 Times New Roman.


Copyright © 2007 - SO-blogg J.K.

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 10:31

Buddhismen Målbeskriv JK  Godkänd:

- ha kunskap om buddhismens ursprung och utbredning

- ha kunskap om Siddharta Gautamas liv före och efter det att blev upplysr

- ha kunskap om buddhismens cykliska syn på livet och döden

- ha kunskap om trosinriktningarna Hinayana (Theravada), Mahayana och Vajrayana

- ha kunskap om buddhismens ritualer, heliga skrifter och heliga platser

- ha kunskap om religioner i Kina och japan


Väl godkänd:

- uppnå målen för godkänt

- kunna redogöra för Buddha Sakyamunis betydelse för den buddhismen

- kunna redogöra för och resonera om buddhismens innehåll och budskap

- kunna redogöra för och resonera om buddhismens påverkan på individ/samhälle

- kunna göra en jämförande analys utefter g- och vg-kriterierna av buddhismen gentemot hinuismen och de tre monoteistiska religionerna

- kunna göra en jämförande analys av de kinesiska och japanska religionerna


Mycket väl godkänd:

- uppnå målen för godkänd och väl godkänd

- uppnå en högre kvalitét i förmågan att analysera och se samband

JK

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 10:30

Besök sankta eugeniaHistoria
När Gustaf III år 1783 beviljade religionsfriheten för katoliker av utländsk härkomst, erbjöds (till ca 200 personer då), olika lokaler i nuvarande område kring Slussen. Kyrkan vigdes åt den heliga Eugenia, abbedissa vid klostret Mont Odile i Elsass. Det var den allra första katolska kyrkan som byggdes i Sverige och Norge efter religion reformationen.

Varför namnet?
Namnet valdes i tacksamhet mot de svenska drottningarna Desideria och Josephina, vilka båda räknade Eugenia bland sina många namn och drottningarna hjälpte med ekonomiska resurser till den första S:ta Eugenia kyrka. År 1860 lagstiftades om religionsfrihet. 1879 bildade tyska jesuiter det pastorala ansvaret för S:ta Eugenia församling. Tyska jesuiter bor och arbetar än idag i församlingen, där de även ansvarar för olika kursverksamhet samt en bokhandel i församlingens lokaler.


Spartanskt med en porlande brunn vid Kungsträdgården...
Arkitektoniskt sett försöker den nya kyrkan på Kungsträdgården svara mot de behov den moderna city människan behöver. Det första vi ser ifrån Kungsträdgården är det stora och förgyllda korset ovanför själva entrén, bokhandelns skyltfönster och läsesalen.
Men det är först efter att man har passerat själva entrén och kommit in på det inbyggda kyrkotorget som man börjar förstå djupet och avsikten med byggnadens konstruktion. Ljuset flöder in ovanför en rund, porlande brunn som bärs upp av ett betongkors...annorlunda, distint, syn för alla besökare som vill hitta just det...något utöver det vanliga och samtidigt en plats att kunna bara lyssna på vattnet och vila innan man kommer in i kyrkan.

S:ta Eugenia i dag
Under de senast femtio åren har S:ta Eugenia vuxit från ca 1 200 församlingsbor till drygt 8 000 idag. I snitt deltar 2.000 människor i någon av söndagsmässorna, av vilka ca 900 besöker de svensk-språkiga mässorna i själva S:ta Eugenia. Mässor firas även på engelska, gheez, spanska och arabiska.
Eftersom de flesta församlingsmedlemmar är invandrare från fler än 80 länder, är församlingslivet kulturellt mångfacetterat och utgör ofta en viktig aspekt i själva assimilationen i Sverige. Vi fick också se bland annat olika "stenar" ifrån olika delar av världen och kunde samt förstå hur viktigt dessa är för själva församlingen vid Kungsträdgården.

Eugeniakyrka är endast 17 år gammal, den invigdes 1982, innan dess... den första Eugeniakyrkan restes år 1837. Det var det första katolska kyrkbygget efter reformationen. Denna ursprungliga Eugeniakyrka låg på en gata som inte längre finns, Norra Smedjegatan. Den låg ungefär där nu Gallerians gångstråk finns. Vi kunde se olika bilder om hur det såg ut i kyrkan och själva geografisk placering.

I vår bok (Re- sid. 142-143),har vi några bilder om Sankta Eugeniakyrkan!

Copyright © 2007 - SO-blogg. RR

Av ricardo rodriguez - 8 juli 2007 10:29

  att leva, arbeta och bo i Aten /-Sparta (uppgifter)Antikens Grekland
Vi kommer att arbeta med följande ämnesområden:

• Filosofi och vetenskap
• Att leva, arbeta och bo i Sparta och Aten
• Idrott och de olympiska spelen
• demokrati, slaveri och stadsstater
• Gudar och myter – läsa bla. delar av Odysséen
• Teater, arkitektur och konst
• Skriftens utveckling
• Handel, kolonier, mynt
• Krig: Perserkrigen och Trojanska kriget* (film*)
• Hellenism och Alexander den Store* (film*)

Mål för arbetet:
• Att förstå varför Grekland kallas för Europas vagga och ha insikt om vilken betydelse Antiken och dess idéer har för hur världen ser ut och fungerar idag

• Att förstå hur människors liv påverkas av kön, social och
kulturell bakgrund

• Att förstå grundläggande demokratiska värden

• Att känna till några viktiga gestalter i historien

• Att känna till hur konst, musik och dans förekommer i olika religiösa sammanhang

• Att kunna använda olika kunskapskällor och kunna
sammanställa och bearbeta uppgifter och reflektera över dem

Redovisas med ett prov i form av essäskrivning:

Du får ett par längre frågor som du ska försöka besvara med egna ord och tankar.

Obs! prov exempel*

1 Berätta om hur man såg på kvinnor/flickor i de två olika polis.
2 Vilka var skillnaderna?
3 Vilka var mannens uppgifter i Aten och Sparta?
4 Vad gjorde barnen?
5 Vad åt man, hur klädde man sig och hur bodde man i Grekland?
6 Vilka uppgifter hade slavarna?

Filosofi och vetenskap
Filosofi = vän av vishet
Grekerna var det första folk som fick diskutera fritt om allt i tillvaron. I de tidigare kulturerna hade prästerna bestämt vad som var sant. Grekerna visade att
det var skillnad mellan att tro och att veta. Grekerna anses vara de första människorna som
tänkte ”vetenskapligt”. Med det menas att man vill förstå hur allt verkligen är.

Uppgifter
1. Vad menas med att vara filosof?

2. Nämn några stora grekiska filosofer och vetenskapsmän och vad de kom fram till!


3. Hur hade grekerna tid att filosofera?

Styret: demokrati, slaveri och stadsstater
Diskutera och skriv ner:
1. Hur styrdes Grekland?
2. Hur fungerade demokratin i Grekland?
3. Vilka fördelar och nackdelar finns det med direkt och indirekt demokrati?
4. Var grekernas demokrati en fullständigt genomförd demokrati?
1. Varför/inte/?
5. Vad menar jag med detta, tror du? ”Grekland – enade men ändå åtskilda
6. Vilka var slavar i Grekland?
7. Hur behandlades slavarna?

Idrott och de olympiska spelen
Uppgifter
1. Vilken roll spelade de olympiska spelen i Grekland?
2. Vilka fick vara med och tävla?
3. Hur gick spelen till?
4. Vilka olika grenar hade man? Fördjupning för dig som är intresserad
Hur ser de olympiska spelens historia ut fram till idag (i stora drag)?

Myter och gudar
Uppgifter

1 Kombinera rätt bild med rätt gudanamn! (dessa bilder får du i klassrummet.
2 Läs gudsmyterna i vår blogg.
3 Var bodde gudarna?
4 Välj ut en gud som du fördjupar dig i och rita och berätta om denna.

Teater
Uppgifter

• Berätta om det grekiska dramat. A)Vad handlade skådespelen om?
• Ge ett exempel på ett grekiskt drama
• Hur såg en grekisk teater ut?
• Förklara följande ord och sätt in dem i en mening:
• Tragedi, orchest, parkett och scen

Arkitektur
1. Berätta om några byggnadsverk
2. Vad var termerna och hur fungerade de?

Konst
1. Vilken betydelse hade krukmakaren?
2. Titta på nätet eller i en uppslagsbok på olika kruksorter från Grekland.

Skriftens utveckling
Uppgifter

1 Vilken roll spelar fenicierna i skriftens utveckling?
2 Hur utvecklade grekerna feniciernas skrift?
3 Hur spred sig skriften?
4 a) Ge minst 5 exempel på några låneord som vi fått av grekerna.

Trojanska kriget
Uppgifter till Trojanska kriget

1. Vem skrev Iliaden och Odysséen?
2. Vad handlar de båda verken om?
3. Hur började det trojanska kriget?
4. Vika var nedanstående? Berätta lite om var och en!
a. Agamemnon
b. Priamos
c. Akilles
d. Hektor
5. Berätta lite om vad som händer i kriget…

Handel, kolonier, mynt och slaveri
Uppgifter

1. Varifrån kom slavarna?
2. Vad handlade grekerna med för varor? (både import och export)
3. Vilka fördelar tror du det finns med att handla med mynt?
4. Hur reste grekerna?
5. Vad är en koloni?
6. Varför skaffade sig grekerna kolonier?
7. Titta på en karta – var låg kolonierna?

Hellenism och Alexander den Store
Uppgifter

1. Berätta lite om Alexander och hans liv
2. Vilken betydelse har Alexanders fälttåg för världen idag?
3. Vad menas med hellenism?


Copyright © 2007 - SO-blogg.

Presentation

Omröstning

Har du hemma lågenergilampor?
 ja
 nej
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards