Direktlänk till inlägg 8 juli 2007
att leva, arbeta och bo i Aten /-Sparta (uppgifter)Antikens Grekland
Vi kommer att arbeta med följande ämnesområden:
• Filosofi och vetenskap
• Att leva, arbeta och bo i Sparta och Aten
• Idrott och de olympiska spelen
• demokrati, slaveri och stadsstater
• Gudar och myter – läsa bla. delar av Odysséen
• Teater, arkitektur och konst
• Skriftens utveckling
• Handel, kolonier, mynt
• Krig: Perserkrigen och Trojanska kriget* (film*)
• Hellenism och Alexander den Store* (film*)
Mål för arbetet:
• Att förstå varför Grekland kallas för Europas vagga och ha insikt om vilken betydelse Antiken och dess idéer har för hur världen ser ut och fungerar idag
• Att förstå hur människors liv påverkas av kön, social och
kulturell bakgrund
• Att förstå grundläggande demokratiska värden
• Att känna till några viktiga gestalter i historien
• Att känna till hur konst, musik och dans förekommer i olika religiösa sammanhang
• Att kunna använda olika kunskapskällor och kunna
sammanställa och bearbeta uppgifter och reflektera över dem
Redovisas med ett prov i form av essäskrivning:
Du får ett par längre frågor som du ska försöka besvara med egna ord och tankar.
Obs! prov exempel*
1 Berätta om hur man såg på kvinnor/flickor i de två olika polis.
2 Vilka var skillnaderna?
3 Vilka var mannens uppgifter i Aten och Sparta?
4 Vad gjorde barnen?
5 Vad åt man, hur klädde man sig och hur bodde man i Grekland?
6 Vilka uppgifter hade slavarna?
Filosofi och vetenskap
Filosofi = vän av vishet
Grekerna var det första folk som fick diskutera fritt om allt i tillvaron. I de tidigare kulturerna hade prästerna bestämt vad som var sant. Grekerna visade att
det var skillnad mellan att tro och att veta. Grekerna anses vara de första människorna som
tänkte ”vetenskapligt”. Med det menas att man vill förstå hur allt verkligen är.
Uppgifter
1. Vad menas med att vara filosof?
2. Nämn några stora grekiska filosofer och vetenskapsmän och vad de kom fram till!
3. Hur hade grekerna tid att filosofera?
Styret: demokrati, slaveri och stadsstater
Diskutera och skriv ner:
1. Hur styrdes Grekland?
2. Hur fungerade demokratin i Grekland?
3. Vilka fördelar och nackdelar finns det med direkt och indirekt demokrati?
4. Var grekernas demokrati en fullständigt genomförd demokrati?
1. Varför/inte/?
5. Vad menar jag med detta, tror du? ”Grekland – enade men ändå åtskilda
6. Vilka var slavar i Grekland?
7. Hur behandlades slavarna?
Idrott och de olympiska spelen
Uppgifter
1. Vilken roll spelade de olympiska spelen i Grekland?
2. Vilka fick vara med och tävla?
3. Hur gick spelen till?
4. Vilka olika grenar hade man? Fördjupning för dig som är intresserad
Hur ser de olympiska spelens historia ut fram till idag (i stora drag)?
Myter och gudar
Uppgifter
1 Kombinera rätt bild med rätt gudanamn! (dessa bilder får du i klassrummet.
2 Läs gudsmyterna i vår blogg.
3 Var bodde gudarna?
4 Välj ut en gud som du fördjupar dig i och rita och berätta om denna.
Teater
Uppgifter
• Berätta om det grekiska dramat. A)Vad handlade skådespelen om?
• Ge ett exempel på ett grekiskt drama
• Hur såg en grekisk teater ut?
• Förklara följande ord och sätt in dem i en mening:
• Tragedi, orchest, parkett och scen
Arkitektur
1. Berätta om några byggnadsverk
2. Vad var termerna och hur fungerade de?
Konst
1. Vilken betydelse hade krukmakaren?
2. Titta på nätet eller i en uppslagsbok på olika kruksorter från Grekland.
Skriftens utveckling
Uppgifter
1 Vilken roll spelar fenicierna i skriftens utveckling?
2 Hur utvecklade grekerna feniciernas skrift?
3 Hur spred sig skriften?
4 a) Ge minst 5 exempel på några låneord som vi fått av grekerna.
Trojanska kriget
Uppgifter till Trojanska kriget
1. Vem skrev Iliaden och Odysséen?
2. Vad handlar de båda verken om?
3. Hur började det trojanska kriget?
4. Vika var nedanstående? Berätta lite om var och en!
a. Agamemnon
b. Priamos
c. Akilles
d. Hektor
5. Berätta lite om vad som händer i kriget…
Handel, kolonier, mynt och slaveri
Uppgifter
1. Varifrån kom slavarna?
2. Vad handlade grekerna med för varor? (både import och export)
3. Vilka fördelar tror du det finns med att handla med mynt?
4. Hur reste grekerna?
5. Vad är en koloni?
6. Varför skaffade sig grekerna kolonier?
7. Titta på en karta – var låg kolonierna?
Hellenism och Alexander den Store
Uppgifter
1. Berätta lite om Alexander och hans liv
2. Vilken betydelse har Alexanders fälttåg för världen idag?
3. Vad menas med hellenism?
Copyright © 2007 - SO-blogg.
Här hittar du allt som vi har prublicerat inom SO- BLOGGEN sedan 1 juni 2006! för Lärare fungerar så att ni kan direkt använda länkarna till din aktuella SO - Bloggen eller om du önskar kan du naturligtvist använda materialet till samtliga e - lek...
s. hur många ledamöter finns det i Riksdagen? å. vilka uppgifter har politikerna som sitter i ett utskott? s. vad är en proposition? t. vad är en motion? y. vad betyder votering? r varför har Riksdagen 349 ledamöter? s. vilka är Riksdagens tre...
Sveriges riksdag och demokratin Demokrati betyder att folket bestämmer. Det innebär att folket väljer vilka personer som ska styra vårt land. För att det ska fungera måste det finnas olika partier att rösta på. Partierna har bildats när människor ...
År 7 HT År 7 VT Karta (ge) Antikens Grekland (hi/re) Jordens yta (ge) Romarriket (hi) Förhistoria/Flodkulturerna (hi/re) Kristendomen (re) Judendo...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 | |||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|